90/110/130 - (1983-2016)

In Maart 1983 wordt de opvolger van de Series 3 gepresenteerd. De nieuwe Land-Rover Oneten. De concurrentie had inmiddels niet stilgezeten en in veel export markten had Land-Rover flink terrein verloren. Dus het was hoog tijd voor een nieuw model. De nieuwe 110 was veel ingrijpender gewijzigd dan de voorafgaande wijzigingen. Zo stond hij nu op schroefveren rondom; had schijfremmen voor; rembekrachtiging was standaard; stuurbekrachtiging behoorde tot de opties; het kenmerkende terugliggende front verdween voorgoed; de gedeelde voorruit verdween;  de spoorbreedte werd verbreed, dit werd opgevangen door de spatbord verbreders; en de 4 cilinders kregen een 5 bak met constante 4wd.  Ook de 3,5 V8 kwam weer beschikbaar maar dan met 4 bak. De reacties waren nogal wisselend, voor velen was dit geen echte Land-Rover meer.. (maar dat horen we nu ook over de opvolger... ).  Bovendien hadden vele op een sterkere dieselmotor gehoopt maar die zat er nog niet bij.

 

In 1984 komt dan de vervanger van de 88"; de Ninety. Eigenlijk de korte uitvoering van de 110. Alleen deze was niet met V8 verkrijgbaar, de deuren met schuifraampjes werden nu vervangen door draairamen, en nu werd de dieselmotor wel vergroot naar 2495cc en 68pk. De County uitvoering blijft bestaan voor de luxere Station Wagon uitvoeringen compleet met striping. Vanaf 1985 komt de V8 in de 90 beschikbaar; voor modeljaar 1987 komt er een turboD versie met 86pk, en meest kenmerkend is dat de deuren andere handgrepen krijgen.

 

In 1990 wordt de 90/110 serie gewijzigd naar Defender; dit omdat er inmiddels een model serie bijgekomen is namelijk de Discovery. Deze Defenders zijn verkrijgbaar met een 2495cc direct ingespoten turbo diesel; de 200Tdi met 107pk. Dit is eindelijk de motor waar men al lang op wachtte. Deze leverde goede prestaties en heeft zich inmiddels bewezen voor zijn betrouwbaarheid. In 1994 komt hier een nieuwere variant van de 300Tdi die net zo betrouwbaar is. Als in 1998 de 5 cilinder Td5 op de markt komt is er weer een hoop kritiek op de elektronica die vanaf nu in een Defender zit. Echter ook deze motoren hebben zich door de jaren bewezen. De meest ingrijpende verandering kwam dan nog in 2007 toen de 2,4 Tdci motor geïntroduceerd werd; gekoppeld aan een 6 bak; het dashboard volledig onderhanden genomen werd en vanaf dan de stoelen achterin ook alleen maar forward facing mogen zijn. In min of meer deze vorm blijft hij dan nog tot 2016 in productie.