Series 1 - (1948-1958)

80" 1948-1953

In April 1948 wordt de Land-Rover op de RAI in Amsterdam geïntroduceerd. Deze eerste uitvoering is de 80" variant. De eerste exemplaren zijn lichtgroen. In tegenstelling tot de 48 preproductie voertuigen zijn de chassis niet meer gegalvaniseerd maar zilver gespoten. Deze modellen zijn voorzien van een 1595cc 4 cilinder benzinemotor met kop-zijkleppen met 50 pk, een 4-versnellingsbak met hoge/lage gearing en synchromesch alleen op 3/4de versnelling. Verder hadden deze modellen constante 4-wiel aandrijving met een freewheel unit.

 

Halverwege 1949 veranderde de lichtgroene kleur naar deep-bronze-green, dit was ook de standaard kleur voor het Engels leger.

 

In 1950 veranderde de grille van "full grille"  of "lights behind the grille" naar het type "lights through the grill" waarbij de lichtopbrengst duidelijk verbeterd werd. Dit is na de genoemde kleurwijziging een duidelijke modelstapwijziging.

 

In augustus 1951 kwam het 1952-model op de markt. De belangrijkste wijzigingen van dit model zijn de aangepaste grille die veranderd werd in het "T-shape" model, de omgekeerde T. Daarnaast werd de motor opgeboord tot 1997cc met 52pk, ook kregen de deuren deurklinken aan de buitenkant, waren de spatborden nu uit één geheel gelast i.p.v. uit twee geschroefde delen. Dit model bleef tot juli 1953 in productie.

86"/107" 1953-1956

De Land-Rover werd inmiddels razend populair. Een van de kritiekpunten was echter de beperkte laadruimte. Voor het modeljaar 1954 kwam dan ook het nieuwe model met een 86" wielbasis op de markt. Dit model beschikte over 25% meer laadvolume. Bovendien waren er op het gebied van comfort duidelijk zaken verbeterd. Het dashboard was vernieuwd met grotere klokken en handschoenenvakken ernaast, de zitpositie was verbeterd en er was veel meer aandacht besteed aan comfort door sterk verbeterde deurrubbers, gedeelde luchtkleppen etc.

 

Kort daarna volgde ook de eerste long wheelbase variant: de 107". Dit was een pick-up uitvoering met een grote laadbak. Van de 86" volgde naast de Softtop/Hardtop en Pickup variant ook een 7-zit Station Wagon variant. Standaard met tropendak, deur en tunnelbekleding en vier klapstoeltjes achterin. In 1956 volgde er ook een lange variant op de Station Wagon; de vijfdeurs tien-persoons uitvoering 107 Station Wagon.

88"/109" 1956-1958

De Land-Rover werd steeds populairder o.a. als landbouwvoertuig maar ook bij aannemers, bouwbedrijven, expeditie voertuigen etc. Vandaar dat de vraag naar een dieseluitvoering ook toenam. In 1956 werden de eerste prototypen gebouwd en in 1957 werd de 20252cc 4 cilinder dieselmotor aan het programma toegevoegd. Om deze te kunnen inbouwen, werd de vooras een klein stukje naar voren geschoven. Vandaar dat de varianten vanaf toen een 2" langere wielbasis hadden en voortaan dus 88" en 109" genoemd werden. De 107" Station Wagon wordt echter niet van deze motor voorzien en daarom blijft hiervan de wielbasis ongewijzigd.