Landrover Restauratie / restorations
Om een beeld te geven hoe wij bij onze eigen restauraties te werk gaan kunt U hier een foto reportage zien. En U kunt meteen een beter beeld krijgen hoe een Land-Rover in elkaar steekt; en wat zoal de zwakke plekken zijn. Hieronder ook ons huidige project uit 1948.
1948 80" Model productie nr 155:
Dit is een huidig lopend project. De auto in kwestie is een heel vroege productie Landrover chassisnr 155 uit 1948. Dus een light green /silver chassis model met pre-1500 bulkhead. De auto is op 22 September 1948 verstuurd naar Karl Forster - Zürich - Zwitserland, de impoteur van destijds. De auto is midden/eind jaren 80 uit gebruik genomen en in een schuur beland. Enkele jaren later gevonden en gedemonteerd om te restaureren. Dit is er nooit van gekomen en we hebben de auto dan ook in gedemonteerde staat in Zwitserland gevonden. Inmiddels is de restauratie in volle gang. Het chassis is gerepareerd en nadat het behandeld is terug zilver gespoten. Assen zijn gereviseerd en opnieuw opgebouwd. Het originele schutbord had maar minimale herstel werkzaamheden nodig. Inmiddels is de originele versnellingsbak ook gereviseerd en wordt de vroege 1595cc "side plate engine" na revisie weer opgebouwd. Alle gegalvaniseerde delen zijn opnieuw vergalvaniseerd. Het plaatwerk is strak gemaakt. Van de originele 1948 zijn de wielkasten vervangen maar de originele buitenkant behouden. Deuren en spatborden zijn wel vervangen door nieuwe exemplaren die volgens de correcte vroege 1948 specificatie nagemaakt zijn. Daarna is hij in onderdelen opnieuw gespoten, en is de opbouw verder begonnen. De kabelbundel met braided wires gemonteerd; de nieuwe benzinetank die voor een 1948 model vertint hoort te zijn; correcte verlichting etc etc. Enigste concessie op originaliteit is het toevoegen van richtingaanwijzers. Deze zijn echter aangebracht door een dubbele fitting in de bestaande lampen toe te voegen waardoor geen extra lampjes geplaatst hoefden te worden. Hieronder kunt U enkele foto's van de status zien en de vorderingen zien. Dit project is zojuist afgerond en inmiddels van NL kenteken voorzien waarna nu de eerste inrij kilometers gemaakt kunnen worden.
1956 86" Station Wagon:
De auto hier in kwestie is een Series 1 86" Station Wagon uit 1956. Het betreft een origineel Nederlandse auto, verkocht door de Parkgarage Maastricht op 3-3-1956. Ik heb de auto zelf in 1993 gekocht en aan de kant gezet. Uiteindelijk is hij daar in de schuur blijven staan tot 2012, waarna de restauratie begonnen werd. Zoals als eerder aangegeven streven wij naar zo veel mogelijk originaliteit. Dat houdt in naar fabriek specificaties restaureren; maar ook zoveel mogelijk delen van de originele auto proberen te hergebruiken.
1957 109" Pick-up "deluxe cab":
Een voorbeeld van een restauratie is van een Series 1 109" Pick Up uit 1957. Compleet met het optionele De-luxe interieur.
Landrover Preservatie / preservation / patina restoration
Een trend die je de laatste jaren in de klassiekerwereld steeds meer ziet toenemen, is preserveren in plaats van restaureren. Met andere woorden: het zoveel mogelijk behouden van de originele staat van de auto. Dus de zogenaamde ‘barnfind’ die jaren ergens heeft gestaan technisch helemaal nalopen en zo weer op de weg brengen in ‘ongerestaureerde’ staat.
Bij veel gevallen zie je dat er dan gekozen wordt om de carrosserie onberoerd te laten, maar chassis, motor, velgen etc. wel in nieuwstaat te brengen.
Wij zien liever een passend, op elkaar afgestemd geheel, waarbij wel de essentiële zaken onder handen genomen zijn, maar tegelijk de originele look (patina) behouden blijft en dit niet alleen voor de carrosserie. Dit is soms nog lastiger te verwezenlijken dan een restauratie.
Soms wordt er wel gerestaureerd en wordt achteraf deze patina gecreëerd. De boel wordt dus weer ‘oud’ of ‘fake patina’ gemaakt. Wij kiezen er bewust voor deze techniek niet toe te passen.
Hier ziet u enkele voorbeelden van auto's die na jarenlange stilstand helemaal onder handen zijn genomen en in zo origineel mogelijke staat terug op de weg zijn gebracht.
De auto hier in kwestie is een Series 1 86"uit 1955. Gekocht van de derde eigenaar. Jaren in een schuur gestaan. Deze is met behoud van originele patina weer terug op de weg gebracht.
Hierbij een Land-Rover Series 1 88" uit 1957.